TOP ARTICOLE
Sunt cazuri in care o persoana fizica titulara a unei PFA are domiciliul intr-un sector/localitate, iar domiciliul fiscal (punctul de unde realizeaza ...
Data publicarii
03.10.2014
Regimul drepturilor de autor in 2016   Veniturile din drepturile de proprietate intelectuala reprezinta venituri obtinute din drepturi de autor s ...
Data publicarii
13.12.2015
Persoanele fizice autorizate au obligatia obtinerii si completarii unor registre si documente pe care le prezentam mai jos.   1.    ...
Data publicarii
03.10.2014
Cei care obţin venituri din activităţi independente şi îşi stabilesc venitul net anual pe baza contabilităţii ...
Data publicarii
03.10.2014
În MOf nr 15 din 10 ianuarie 2014 a fost publicată Legea nr 4/2014 pentru completarea OUG nr. 44/2008 privind desfăşura ...
Data publicarii
03.10.2014

Impozit venit > Activitati independente

 
Articole asemanatoare
 

Venituri din chiri si arenda 2016 - Noul cod fiscal

Venituri din chirii si arenda – Noul cod fiscal   In anul 2016, in cazul acestor venituri se vor datora, ca si in prezent: -  &nb ...
 

Regimul veniturilor din premii

Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, precum şi cele din promovarea produselor/serviciilor ca urmare a practicilor comerciale, ...
 

Modificari deduceri personale 2016

Pe langa majorarea sumelor aferente deducerilor, modificari prezentate mai jos, dorim sa subliniem faptul ca incepand cu 1 ianuarie 2016, copiii minor ...
 
 
regimul drepturilor de autor in 2016

Regimul drepturilor de autor in 2016

 

Veniturile din drepturile de proprietate intelectuala reprezinta venituri obtinute din drepturi de autor si drepturi conexe acestora, brevete de inventie, desene si modele, marci si indicatii geografice, topografii pentru produse semiconductoare si altele asemenea.

Drepturile de autor au ca obiect operele originale de creaţie intelectuală în domeniul literar, artistic sau ştiinţific, oricare ar fi modalitatea de creaţie, modul sau forma de exprimare şi independent de valoarea şi destinaţia lor, precum si operele derivate care au fost create plecând de la una sau mai multe opere preexistente.

Contractele care au la baza drepturi de autor sunt destul de intalnite in mediul economic. Exista o serie de persoane care obtin astfel de venituri in mod constant (actorii, compozitorii, scriitorii, ziaristii, realizatorii TV etc.)

Incepand cu 1 ianuarie 2016, avand in vedere Noul Cod fiscal, regimul de impozitare al acestor venituri se modifica substantial. Vom prezenta in continuare aspectele cu privire la impozitul pe venit si contributiile sociale datorate pentru astfel de venituri.

 

a.      Impozit pe venit

 

Pana la 31 decembrie 2015

In cazul drepturilor de proprietate intelectuală (aici se incadreaza drepturile de autor), pentru a stabili baza de calcul a impozitului pe venit, din venitul brut stabilit in contract se scade o cheltuială forfetara (fixa) de 20% din venitul brut, precum si contribuţiile sociale (contributia la pensii si la sanatate), daca este cazul.

În cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrări de artă monumentală, baza de calcul se stabileşte prin deducerea din venitul brut a unei cheltuieli forfetare de 25% din venitul brut, precum si contribuţiile sociale (contributia la pensii si la sanatate), daca este cazul.

Sunt considerate opere de artă monumentală următoarele:

-          lucrări de decorare (pictura murală a unor spaţii şi clădiri de mari dimensiuni, interior-exterior etc);

-          lucrări de artă aplicată în spaţii publice (ceramică, metal, lemn, piatră, marmură şi altele asemenea);

-          lucrări de sculptură de mari dimensiuni, design monumental, amenajări de spaţii publice si lucrări de restaurare a acestora.

 

Beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:

-          o cotă de impunere de 10% la venitul brut din care se scad contribuțiile sociale reținute la sursă, daca este cazul;

-          o cota de impunere de 16 % aplicata la venitul brut;

 

Daca se opteaza pentru prima varianta, persoana care obtine venitul va avea obligatia depunerii Declaratiei 200 privind venitul realizat pana la 25 mai a anului urmator, iar organul fiscal va efectua regularizarea care se impune. Platitorul venitului a retinut doar 10%, iar organul fiscal va efectua calculul astfel incat beneficiarul venitului sa achite si diferenta pana la cota de 16%.

In al doilea caz, persoana care obtine venitul nu va mai avea obligatia depunerii Declaratiei 200 privind venitul realizat din moment ce i s-a retinut un impozit de 16%. Totusi, aceasta varianta NU este deloc fair-play in relatia cu beneficiarul venitului, deoarece platitorul venitului retine 16% din venitul brut, fara a se mai scadea cota de cheltuieli de 20%/25% la care persoana are dreptul. De-abia in momentul in care organul fiscal va face regularizarea impozitului (in anul urmator), persoanei i se va scadea acea cheltuiala fixa, se va constata ca i s-a retinut un impozit prea mare si va avea sume de restituit din partea statului. Cu alte cuvinte, beneficiarul venitului crediteaza statul cateva luni bune pana in momentul in care va avea drept de restituire a diferentei din impozit.

 

Incepand cu 1 ianuarie 2016

In vederea stabilirii bazei de calcul a impozitului pe venit, atat in cazul drepturilor de proprietate intelectuală, cat si a lucrărilor de artă monumentală, din venitul brut stabilit in contract se va scadea o cheltuială forfetara (fixa) de 40% din venitul brut, precum si contribuţiile sociale (contributia la pensii si la sanatate), daca este cazul.

Se poate observa asadar o reducere a bazei de impozitare, ceea ce ar trebui automat sa duca la un impozit pe venit mai mic suportat de catre beneficiar.

 

Beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:

-          o cotă de impunere de 10% aplicata la venitul brut;

-          o cota de impunere de 16 % aplicata la venitul brut, din care se scade cota forfetară de cheltuieli de 40% si contribuţiile sociale (contributia la pensii si la sanatate), daca este cazul.

 

Observam astfel ca, in sfarsit, incepand cu anul 2016 se intra in normalitate. Nu era normal ca impozitul de 16% sa se aplice la venitul brut asa cum se intampla pana la 31 decembrie 2015. Pentru a-si pastra caracterul de „impozit final”, era normal ca inca de la momentul retinerii la sursa a impozitului beneficiarul venitului sa aiba dreptul la deducerea cheltuielilor forfetare si a contributiilor sociale.

 

Desi pare greu de crezut, incepand cu 1 ianuarie 2016, este mai „rentabil” sa optam pentru retinerea la sursa a unui impozit de 16%, decat pentru cota de 10%. Impozitul de 10% se aplica la venitul brut, pe cand cota de 16% se aplica la venitul brut diminuat cu 40% si cu contributiile sociale, daca este cazul.

 

            Exemplu:

            In februarie 2016, Popescu Rares a incheiat un contract pe drepturi de autor cu o televiziune, venitul brut negociat fiind de 5.000 lei. Acesta este si salariat la o alta societate.

            Care este nivelul impozitului pe venit retinut de catre platitorul de venit?

 

Cota de 10%

In acest caz, cota de 10% se aplica la venitul brut, astfel:

Impozit pe venit = 5.000 lei x 10% = 500 lei

 

Cota de 16%

Asa cum am prezentat in detaliu mai jos in material, in anul 2016, chiar daca este salariata, persoana va datora obligatoriu contributia la pensie (CAS) de 10,5%, insa nu si cea la sanatate de 5,5%.

Baza de calcul contributii sociale = 5.000 lei x 5.000 lei x 40% = 3.000 lei

CAS = 3.000 lei x 10,5% = 315 lei

Impozit pe venit = (3.000 lei – 315 lei) x 16% = 430 lei

Venit net = 5.000 lei – 430 lei – 315 lei = 4.255 lei

 

Observam ca, daca se opteaza pentru 16% impozitul retinut este de 430 lei, pe cand in primul caz cand se opteaza pentru 10% este de 500 lei. Persoana va plati totusi mai mult la bugetul de stat din cauza introducerii obligatorii a contributiei la pensii (CAS) de 10,5%.

 

Insa daca dl Popescu este pensionar, atunci nu datoreaza CAS ci doar impozit pe venit de 480 lei (3.000 lei x 16%), care tot este mai mic fata de impozitul de 500 lei daca se opta pentru 10%.

           

b.      Contributii sociale

 

Pana la 31 decembrie 2015

Pana la sfarsitul anului 2015, persoanele care:

-          realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor şi orice alte venituri din desfăşurarea unei activităţi dependente;

-          realizează venituri din pensii şi venituri sub forma indemnizaţiilor de şomaj, asigurate în sistemul public de pensii;

-          sunt asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale neintegrate în sistemul public de pensii (de exemplu, avocatii), care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii, precum si cele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme

nu datorează contributia la pensie (CAS) de 10,5% pentru veniturile obţinute din drepturi de proprietate intelectuală.

 

            De asemenea, NU se datoreaza contributia la sanatate (CASS) de 5,5%, dacă beneficiarul obtine venituri din salarii, venituri sub forma indemnizaţiilor de şomaj, venituri din pensii, venituri din PFA, profesii libere etc.

 

            Daca o persoana obtine venituri din drepturi de autor si nu se incadreaza in situatiile prezentate mai sus, atunci i se retine de catre platitorul de venituri contributia la pensie (10,5%) si la sanatate (5,5%), iar baza de calcul o constituie diferenta dintre venitul brut si cheltuiala forfetara de 20%.

 

            Exemplu:

            In noiembrie 2015, Popescu Rares a incheiat un contract pe drepturi de autor, venitul brut negociat fiind de 10.000 lei. Acesta nu este pensionar si nu face dovada ca obtine si alte venituri supuse contributiilor sociale.

            Care este nivelul contributiilor sociale retinute la sursa de catre platitorul de venit?

 

Daca dl Popescu Rares putea face dovada ca este salariat (adeverinta de salariat) sau ca obtine si alte venituri, atunci nu ar fi datorat contributii sociale.        

Avand in vedere ca dl Popescu Rares nu obtine alte venituri, atunci platitorul de venit are obligatia sa retina la sursa contributia la pensie (CAS - 10,5%) si la sanatate (CASS - 5,5%).

 

            Baza de calcul contributii = 10.000 lei – 10.000 lei x 20% = 8.000 lei

CAS = 8.000 lei x 10,5% = 840 lei

CASS = 8.000 lei x 5,5% = 440 lei

In plus, persoana mai datoreaza si impozit pe venit, in momentul retinerii la sursa putand opta pentru o cota de 10% sau de 16%, asa cum am prezentat mai jos.

 

Incepand cu 1 ianuarie 2016

Persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii potrivit legii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari, NU datorează CAS pentru veniturile din drepturi de autor. A fost eliminata insa conditia referitoare la a fi salariat. Astfel, chiar daca o persoana obtine si venituri din salarii sau nu, aceasta va datora obligatoriu contributia la pensie (CAS) de 10,5%.

Precizam faptul ca baza lunară de calcul al CAS o reprezintă diferenţa dintre venitul brut şi cheltuiala fixa reprezentand 40% din venitul brut şi nu poate fi mai mare decât echivalentul a de 5 ori câştigul salarial mediu brut, în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția.

In anul 2015, castigul salarial mediu brut lunar este de 2.415 lei, iar baza maxima lunara inseamna 12.075 lei, insa ramane de vazut cat va fi salariul mediu brut in anul 2016.

 

Exemplu:

Entitatea Leader, persoana juridica romana care activeaza in domeniul PR, are nevoie de o serie de schite si desene si incheie un contract de cesiune drepturi de autor cu o pesoana fizica, venitul brut negociat fiind de 15.000 lei. Aceasta este salariata, prezinta o adeverinta de salariat la data semnarii contractului si opteaza prin contract pentru impozitarea cu 16% la sursa.

Care este tratamentul aplicabil in acest caz.

 

Inainte de 1 ianuarie 2016

Persoana care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala si este salariata nu datoreaza CAS si CASS.

  • Baza impozabila imp. venit = 15.000 lei;
  • Impozit pe venit = 16% x 15.000 = 2.400 lei;
  • Rest de plata =  15.000 lei – 2.400 lei = 12.600 lei;

 

Organul fiscal, pe baza datelor depuse de catre platitorul de venit in declaratia 205, stabileste venitul net anual si va face regularizarea impozitului pe venit:

·         Venit brut = 15.000 lei;

·         Cheltuieli deductibile = 15.000 lei x 20% = 3.000 lei;

·         Venit impozabil = 15.000 lei – 3.000 lei = 12.000 lei;

·         Impozit final = 12.000 lei x 16% = 1.920 lei.

 

Organul fiscal va instiinta contribuabilul ca acesta are posibilitatea de a compensa sau de a recupera suma de 480 lei retinuta in plus (2.400 lei – 1.920 lei), prin depunerea unei cereri de restituire.

 

Dupa 1 ianuarie 2016

Atentie! Desi venitul brut negociat este de 15.000 lei si depaseste echivalentul a 5 castiguri salariale medii brute, baza de calcul a CAS o constituie venitul brut, diminuat cu cota de 40% aferenta cheltuielilor forfetare.

Avand in vedere ca este salariata, nu datoreaza CASS.

 

Venit brut = 15.000 lei

Cheltuieli forfetare = 15.000 lei x 40% = 6.000 lei

Baza de calcul contributii = 15.000 lei – 6.000 lei = 9.000 lei

CAS datorata = 9.000 lei x 10,5% = 945 lei

Baza de calcul impozit pe venit = 9.000 lei – 945 lei = 8.055 lei

Impozit pe venit retinut la sursa = 8.055 lei x 16% = 1.289 lei

Venit net = 15.000 lei – 945 lei – 1.289 lei = 12.766 lei

 

Este de retinut ca incepand cu 1 ianuarie 2016 se datoreaza obligatoriu CAS de 10,5% chiar daca persoana beneficiara a venitului este salariata, iar in ceea ce priveste contributia la sanatate (CASS) de 5,5% regimul va fi identic cu cel din anul 2015.

Totusi, un aspect pozitiv ar fi majorarea cotei de cheltuieli forfetare de la 20% (25%) la 40%, ceea ce mai amortizeaza cat de cat introducerea contributiei la pensie.

Data publicarii
2015-12-13 15:22:18
 
Articole asemanatoare
 

Noi prevederi privind scutirea la plata impozitului pe venit pentru programatorii IT - din 1 februarie 2017

Codul fiscal prevede ca veniturile din salarii, obtinute ca urmare a activităţii de creare de programe pentru calculator, nu sunt supuse imp ...
 

Valoarea tichetelor de masa a "explodat" din mai 2016

In MOf nr 373 din 16 mai 2016 a fost publicat OMMFPSPV 934/2016 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul I a ...
 

Tratamentul cadourilor si tichetelor cadou acordate salariatilor

         Cu ocazia Pastelui, Craciunului, zilelor de 1 iunie si 8 martie, angajatorii pot acorda salariatilor cadouri in bani ...
 
 
comentarii articol
  Nume  
  E-mail  
  Comentariu  
Cod securitate   captcha image